Újdonság a ŠKODA-ról
2019.02.20.

Miért lapos minden mai autó sárvédő pereme?

A mai autókban nem ritka, hogy ha nem is látható helyeken, de ugyanolyan alkatrészeket használnak különböző gyártók. Van azonban egy részlete a mai autóknak, amelyik minden modellnél ugyanolyan.
Sárvédő

Ez pedig nem más, mint a sárvédő kerékjárati íve. Ha végigsétálsz az utcán, nem találsz olyan mai autót, amelyiknek ne lenne lapos a kerék fölött elhelyezkedő lemeze. Nem volt ez mindig így. A Škodánál például az 1994-ben megjelent Felicia volt az első modell, ahol ilyen kialakítást kapott a sárvédő lemez pereme.

De mi volt a váltás oka?
Akárhány embert kérdezel is meg, mindenki másra tippel. Van aki azt mondja, hogy aerodinamikai oka van, így sokkal áramvonalasabb a karosszéria. Ezt még azzal is kiegészítik, hogy régebben még a kerekeket is burkolták ennek érdekében.

Mások azt hozzák fel érvként, hogy így nem tapad meg a sár a kerékjárat belső oldalán, így nem is fog olyan könnyen elrohadni az autó ezen a részen. Ha jobban belegondolunk ez logikus érv, hiszen a sárvédőív jellegzetesen olyan hely, ahol virágzásnak indul a rozsda. Azonban a mai teljesen burkolt kerékjáratok és a galvanizált karosszériák esetében mégsem olyan erős magyarázat.

De olyan is van, aki szerint ez egy trükk az autógyártóktól, mert így sokkal nagyobbnak tűnik az autó. A konteóhívőknek azonban rossz hírünk van. Ha nagyobbnak látjuk a kerékjáratot, akkor a keréknek is nagyobbnak kell lennie, különben aránytalannak tűnik a dolog és az egész autó is. Ez meg ugye nem igazán érdeke a gyártóknak.

De akkor mi az igazi ok?
Az igazi válasz sokkal prózaibb, mint a fentiek. A Jalopnik járt utána a kérdésnek, és a legkézenfekvőbb forrásból szerezték meg az információt. Jon T. Mayer dizájner kezei közül számos később sikeres formaterv került már gyártásba. Elmondása szerint, ennek a lapos peremnek a sárvédőíven alapvetően szerkezeti oka van. A mai autók tervezése során sokszor olyan formai megoldásokat használnak, amelyek gyakorlati megvalósítása során a préselt lemez nem lenne elég merev. Így szükség van egy ilyen kialakításra, amely nagymértékben hozzájárul az adott karosszériaelem, és így az egész autó merevségéhez. Formai szempontból is könnyebbé teszi a lökhárító és a sárvédő összehangolását, és persze az sem utolsó szempont, hogy így a mai modelleken alkalmazott rengeteg szenzor is sokkal könnyebben elhelyezhető a karosszérián. De ezek csak járulékos előnyei a merevebb kialakításnak.