1. Hírek
  2. Miért lapos minden mai autó sárvédő pereme?
Újdonság a ŠKODA-ról

Miért lapos minden mai autó sárvédő pereme?

A mai autókban nem ritka, hogy ha nem is látható helyeken, de ugyanolyan alkatrészeket használnak különböző gyártók. Van azonban egy részlete a mai autóknak, amelyik minden modellnél ugyanolyan.

Sárvédő Open Corner

Ez pedig nem más, mint a sárvédő kerékjárati íve. Ha végigsétálsz az utcán, nem találsz olyan mai autót, amelyiknek ne lenne lapos a kerék fölött elhelyezkedő lemeze. Nem volt ez mindig így. A Škodánál például az 1994-ben megjelent Felicia volt az első modell, ahol ilyen kialakítást kapott a sárvédő lemez pereme.

De mi volt a váltás oka?
Akárhány embert kérdezel is meg, mindenki másra tippel. Van aki azt mondja, hogy aerodinamikai oka van, így sokkal áramvonalasabb a karosszéria. Ezt még azzal is kiegészítik, hogy régebben még a kerekeket is burkolták ennek érdekében.

Mások azt hozzák fel érvként, hogy így nem tapad meg a sár a kerékjárat belső oldalán, így nem is fog olyan könnyen elrohadni az autó ezen a részen. Ha jobban belegondolunk ez logikus érv, hiszen a sárvédőív jellegzetesen olyan hely, ahol virágzásnak indul a rozsda. Azonban a mai teljesen burkolt kerékjáratok és a galvanizált karosszériák esetében mégsem olyan erős magyarázat.

De olyan is van, aki szerint ez egy trükk az autógyártóktól, mert így sokkal nagyobbnak tűnik az autó. A konteóhívőknek azonban rossz hírünk van. Ha nagyobbnak látjuk a kerékjáratot, akkor a keréknek is nagyobbnak kell lennie, különben aránytalannak tűnik a dolog és az egész autó is. Ez meg ugye nem igazán érdeke a gyártóknak.

De akkor mi az igazi ok?
Az igazi válasz sokkal prózaibb, mint a fentiek. A Jalopnik járt utána a kérdésnek, és a legkézenfekvőbb forrásból szerezték meg az információt. Jon T. Mayer dizájner kezei közül számos később sikeres formaterv került már gyártásba. Elmondása szerint, ennek a lapos peremnek a sárvédőíven alapvetően szerkezeti oka van. A mai autók tervezése során sokszor olyan formai megoldásokat használnak, amelyek gyakorlati megvalósítása során a préselt lemez nem lenne elég merev. Így szükség van egy ilyen kialakításra, amely nagymértékben hozzájárul az adott karosszériaelem, és így az egész autó merevségéhez. Formai szempontból is könnyebbé teszi a lökhárító és a sárvédő összehangolását, és persze az sem utolsó szempont, hogy így a mai modelleken alkalmazott rengeteg szenzor is sokkal könnyebben elhelyezhető a karosszérián. De ezek csak járulékos előnyei a merevebb kialakításnak.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.