Újdonság a ŠKODA-ról
2019.01.08.

Minden fillér helyét kétszer meggondoljuk

Itt az újabb év, és ahogy megszokhattuk, ilyenkor a ŠKODA vezére Bernhard Maier interjúban mondja el a márka aktuális terveit. Következzenek hát a cseh Aktualne online lap kérdéseire adott válaszok, amelyek több fontos témát is érintenek.
Bernhard Maier

Az interjú aktualitását az adta, hogy bár a ŠKODA tavaly minden korábbinál több autót értékesített, a nyereségessége csökkent. Ennek legfőbb oka, hogy a következő években a márka sok olyan új modellt mutat be, melyek fejlesztése igen költséges, de az sem elhanyagolható, hogy tavaly az árfolyamok sem kedveztek a Škodának. Mindenesetre a kilátások az elkövetkező években sem kedvezőek. Csak az elektromos autók fejlesztésére 50 milliárd koronát terveznek fordítani, és az is eldőlt, hogy egy új gyár is épül. Ezért egy jelentős megszorítási programot indítottak, melynek célja, hogy évente 13 milliárd Koronát takarítsanak meg.

Hogyan jellemezné az autóipar jelenlegi helyzetét?
Az az autóipar, amit mindannyian ismerünk hamarosan teljesen átalakul és jelenlegi formájában megszűnik. Ezt már most is látni a gazdasági statisztikákon, és a politikai szándék is ebbe az irányba hat. De én egyáltalán nem látom borúsan ezt a jövőt, és bizakodó vagyok. Az autógyárak most állnak fel ehhez a képzeletbeli startvonalhoz. A Párizsi Klímaegyezmény mindenkire vonatkozik, és alkalmazkodnunk kell az EU által 2050-re elvárt szén-dioxid-kibocsátás nettó nulla szintjéhez. De innovatív, modern fejlesztésekkel eleget tudunk tenni ennek.

Hogy kívánják ezt elérni?
Mindent ennek rendelünk alá. 2025-re terveink szerint az értékesített ŠKODA modellek negyede villamosított változat lesz. Ez azt jelenti, hogy minden negyedik eladott ŠKODA vagy tisztán elektromos lesz, vagy pedig valamilyen hibrid modell. Ez lehet Plug-in Hybrid, hagyományos, vagy úgynevezett Mild-hybrid változat is.

Gondolkoznak egyéb alternatív hajtásmódokon is?
A kínálat gerincét az elektromos modellek jelentik majd, mellettük jelentős szerepet kapnak a CNG (sűrített földgáz – a szerk.) hajtotta Škodák, de vizsgálunk egyéb alternatívákat is. És természetesen a modern benzin-, és dízelmotorok is a kínálat részei maradnak. Az is tény, hogy Japánban vagy az ázsiai piacokon nagy fantáziát látnak a hidrogén-technológiában. Én személy szerint másként gondolom ezt. Ez a hajtásmód túl nagy – és megtérülés szempontjából rizikós – befektetést igényelne most már Európában, arról nem is beszélve, hogy sok dolog még nincs megoldva, mint például a hidrogén környezetkímélő előállítása, tárolása vagy disztribúciója. 

Herbert Diess, a VW konszern vezetője novemberben bejelentette, hogy a csoport egy új gyárat épít, ahol a ŠKODA KAROQ és a Seat Ateca gyártása folyik majd. Meg tudja erősíteni, hogy ez a gyár a ŠKODA irányítása alatt áll majd?
Jelenleg semmilyen további részlettel nem szolgálhatok. A konszern által épített gyár kiemelt jelentőségű a ŠKODA számára, mondhatni létszükséglet. Az összes jelenlegi csehországi gyárban 100 százalék fölötti a kihasználtság, ezt nem tudjuk már tovább növelni.  
Egyes források szerint a konszern enged a szakszervezeti nyomásnak, és a Volkswagenhez fog tartozni az új gyár.
Meggyőződésem, hogy a konszern tagjainak egymással összhangban kell dolgozniuk, hogy a legerősebb autógyártó lehessünk a piacon.

Nem csak a gyár irányítói joga nem tisztázott még, de a helyét sem jelentették be. Ez mikorra várható?
Ez egy új, teljesen zöldmezős beruházás lesz. Hogy a termelés időben megkezdődhessen, legkésőbb márciusig döntést kell hoznunk erről. De ez egy bonyolult folyamat vége lesz majd. Addig figyelembe kell vennünk számos kérdést: a beruházási és pénzügyi ösztönzőket az egyes országokban, az ingatlanárakat, a munkaerő-piaci helyeztet, a logisztikai lehetőségeket, a távolságokat más gyárainktól. Higgye el nekem, a jelenlegi helyzetben minden fillér helyét kétszer meggondoljuk.

Miért döntöttek úgy, hogy a KAROQ-Ateca páros költözik közös gyárba, és miért a Passat gyártását viszik Csehországba? Miért nem az elektromos modellek gyártását fejlesztik inkább Kvasiny-ban, ahová a Passat gyártását helyezik át?
A legfőbb indok az volt, hogy ennek a két SUV modellnek a gyártási volumene megegyezik azzal, amekkora kapacitással a Passat gyártósora termelni tud. Ráadásként a Passat és a SUPERB gyártás szempontjából közel áll egymáshoz. Ez a lépés egyébként nem jelenti azt, hogy ne fejlesztenénk az elektromos autók gyártását Csehországban. Kvasiny-ban például együtt fog készülni a SUPERB és a Passat Plug-in Hybrid változata, és a VISION E szériaváltozatának gyártása, amely az első tisztán elektromos SUV modellje lesz a Škodának, Mladá Boleslavban fog megkezdődni 2020-tól.

Igaz a hír, hogy nem csak a következő Passat gyártását hozzák Csehországba, de a teljes fejlesztés is itt történik majd?
Ahhoz, hogy a hatékonyak tudjunk maradni, nem csak a gyártást kell összehangolni, hanem az azt megelőző összes folyamot is. A Passat fejlesztésében történő részvétel teljesen logikus lépés lenne. A legnagyobb kihívás a konszernen belül, hogy a márkáink úgy tudják megosztani egymással a technológiákat, hogy az önálló imidzsük ne csorbuljon, és modelljeinkkel le tudjuk fedni a piacot úgy, hogy ugyanakkor ne konkuráljunk egymással. Minden márka pontosan azt tudja kifejleszteni, amire szüksége van, de ugyanakkor szüksége lehet a többieknek is, hogy így tudjunk maximálisan költséghatékonyak maradni.

Jövőre érkezik a CITIGO elektromos változata. Ez azt is jelenti, hogy a benzines változat gyártását befejezik?
Ezt még nem tudom megmondani, de komolyan át kell gondolnunk, hogy miként tudjuk csökkenteni a márka modelljeinek össz szén-dioxid-kibocsátását.

Hogyan látja a ŠKODA szerepét a VW csoporton belül az elkövetkező években? Változni fog a jelenlegi helyzete?
Azt gondolom, hogy tovább fog erősödni. A ŠKODA vezető szerepet vállalt a csoportból Indiában, és ez így lesz Oroszországban is. A konszern egyik legjövedelmezőbb márkája vagyunk, és a jövőre vonatkozó terveinkkel még hatékonyabbak és takarékosabbak leszünk.

Takarékosságot említett. Mit jelent ez számokra lefordítva?
Ennek lehetőségeit már régóta vizsgáljuk, nem csupán az elektromos modellek fejlesztése és a kibocsátási normák, hanem a piac várható változása miatt is. Azt kell mondjam, hogy a többi gyártóhoz képest legalább egy éves előnyre tettünk szert. A többiek még csak most kezdtek el foglalkozni ezzel. Ami a ránk váró nagyberuházásokat illeti, még sok dolgunk lesz velük. Mégis, eddig úgy kalkulálunk, hogy 2019-től éves szinten legalább 500 millió Eurót, vagyis 13 milliárd Koronát tudunk megtakarítani. (A ŠKODA éves költségvetése 2017-ben 385 milliárd Korona volt, szemben az egy évvel korábbi 59 milliárddal – a szerk.)

És mekkora befektetést jelent a márka számára az elektromobilitási program?
Az elkövetkező 4 évben a ŠKODA Auto 2 milliárd Eurót, vagyis 50 milliárd Koronát fektet be a elektromobilitásba és a digitalizációba. Ez a vállalat történetének legnagyobb beruházási programja.

Hogyan gondolja biztosítani egy ekkor program sikerét?
Mindent nagyon alaposan elemeztünk. A termelést egységes egészként kell kezelni, így a mi ajánlataink sokkal kedvezőbbek  lehetnek. Minden egyes Korona költségre odafigyelünk a fejlesztéstől a gyártáson át, az összes folyamatban. Azt gondolom képesek leszünk ezt sikerre vinni.

Bernhard Maier
2015 őszén váltotta az akkor 70 éves Winfried Vahlandot a ŠKODA élén. Pályáját az autóiparban egyszerű autószerelőként kezdte, majd onnan küzdötte fel magát a Porsche kereskedelmi és marketing igazgatói székébe. A VW konszernen belül szokatlan módon, kinevezése előtt nem volt kapcsolata a Škodával. Mladá Boleslavba érkezése után ő honosította meg  Škodánál a „modelloffenzíva” kifejezést, melynek eredményét már láthatjuk a ŠKODA SUV modelljein.