Újdonság a ŠKODA-ról
2018.10.30.

Ismerted a Rapidot? A SCALA teljesen más lesz!

Vannak, akik már vezethették, sőt láthatták is a legújabb ŠKODA modellt, a SCALA-t. A cseh Autorevue.cz munkatársai is a szerencsések közé tartoznak. Nem tartották magunkban a véleményüket.
SKODA SCALA

Fontos megjegyezni, hogy az álcázott autók még előszériás tesztautók voltak. Így a gyártásba kerülő végleges modell különbözhet tőlük, de a vásárlókhoz kerülő darabok csakis jobbak lehetnek. Aki volt már ilyen premier előtti bemutatón nem lepődik meg, hogy az eseményre történő bejutás vetekszik a világ legjobban őrzött épületeibe történő belépéssel. Az teljesen természetes, hogy minden fényképezésre alkalmas elektronikai eszközt le kell adni, az már szokatlannak tűnhet, hogy mindezt a repülőtereken is használatos kapukkal is ellenőrzik. Az elővigyázatosság nem ok nélküli. Ezen a napon az újságírók először láthatták a prezentáció során a teljesen széria érett modellt álcázás nélkül. És bár a fentiek miatt csupán a retinájuk őrizte meg a látványt, annyit azért elárultak róla, hogy ha a Párizsban bemutatott VISION RS-t megfosztjuk a koncepciómodell jelentette túlzásoktól, megkapjuk a szériaváltozatot. Ez pedig igencsak izgalmas modell érkezését vetíti előre.

A karosszéria 58 milliméterrel hosszabb, és ezáltal harmonikusabb, mint a RAPID SPACEBACK volt, de ami igazán meglepő, az a tető vonala. Amíg a SPACEBACK teteje szinte végig vízszintesen futott, a SCALA tetővonala a „B” oszloptól elkezd erősen lejteni az autó faráig. Hátul is teljesen újfajta formatervet kapott a SCALA, amit a csomagtérajtón a „széthúzott” ŠKODA felirat megjelenése is erősít. A csomagtérajtó ennél a modellnél is kétfajta kivitelű lehet. Az olcsóbb modelleken a hagyományos megoldás, míg a drágábbakon a SPACEBACK-en megismert, üveggel borított ajtó lesz elérhető. Az autó orrán a megújult FABIA hatszögletű hűtőmaszk megoldása tűnik fel azzal a különbséggel, hogy itt szinte függőlegesen áll. A lámpák a VISION RS megoldásával szinte azonosak, ahogyan a motorházfedél kialakítása is.

Kisautós alapra kompakt modell?
MQB. Aki otthonos a VW konszern platformstartégiájában az tudja, hogy ezt az alapot a konszern kisautói használják. Ez azonban nem jelenti azt, hogy erre az alapra ne lehetne nagyobb méretű autót építeni. Amiben nem térhetnek el, az az elsőkerékhajtás és hátsó futómű kialakítása. Minden másban szabadon alakíthatják az új modellt, amit meg is tettek a SCALA esetében.

És az utastér…
Sokan csodálkoztak a névválasztáson, de látva az utasteret, teljesen jogosan emlegetik a ŠKODA vezetői a következő lépcsőfokot a SCALA kapcsán. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a ŠKODA SCALA utastere forradalmi lesz a márkánál. Teljesen más lesz, mint amit eddig megszokhattunk. Alapjaiban a VISION RS formái köszönnek vissza: a szabadon álló infotainment kijelző, a karcsú vonalvezetés amely még jobban hangsúlyozza a modell szélességét. Az anyaghasználat az OCTAVIA eddig is minőséginek tekintett utastere fölött áll. Tehát egy olcsóbb autót kínál majd a márka, minőségibb utastérrel. Azért ez nem hangzik rosszul. De nem csak minőségben, szolgáltatásokban is lekörözi a nagyobb testvért. 9,2 colos központi kijelző, 10,2 colos digitális műszeregységgel, kétzónás légkondival, USB-C csatlakozókkal és olyan online szolgáltatásokkal várja majd vásárlóit, mint a mobilalkalmazáson keresztüli nyitás vagy zárás. És itt az internet már tényleg az autónk része lesz. Nem kell majd külön SIM kártyát vagy mobiltelefont használni ahhoz, hogy online maradhassunk. A beépített eSIM (virtuális) kártya bármelyik szolgáltatóhoz felprogramozható lesz, és ezzel a megoldással a ŠKODA jelenik meg először a piacon.
 
A vezetőülés rendkívül kényelmes és elektromosan állítható lesz majd (rendelhető extra), és a helykínálat is sokkal kellemesebb, mint a RAPID SPACEBACK esetében. A cikk írója a 178 centiméteres magasságához állított az első ülést, és “saját maga mögé beülve” még 17 centiméter maradt a hátsó ülésen ülve a térde előtt. Hasonlóan a SPACEBACK-hez a SCALA is teljes méretű üvegtetőt kaphat, bár nyitni itt sem lehet majd.  A SCALA csak egyféle karosszériaváltozatban lesz elérhető, de a csomagtere így is 467 literes lesz, ami rekord a kategóriában. Ha mégsem lenne elég a hely, rendelhetünk vonóhorgot, ami a nagyobb modellekhez hasonlóan csak akkor bújik elő gombnyomásra a lökhárítóból, amikor szükség van rá.

ŠKODA SCALA – Méreten alapuló összehasonlítás
modell                 ŠKODA SCALA          ŠKODA RAPID SB              ŠKODA OCTAVIA
Hosszúság [mm]         4362                             4304                                    4670
Szélesség [mm]           1793                             1706                                    1814
Magasság [mm]          1471                             1459                                    1461
Tengelytáv [mm]          2649                             2602                                    2686
Csomagtérfogat min / max [L] 467/1410     415/1381                            590/1084

És mi lesz a motortérben?
Meglepetések nem lesznek a motortérben, jó és rossz értelemben sem. Hiszen a már jól ismert és bevált 1.0 TSI (90 és 110 LE), az 1.5 TSI (150 LE) és az 1.6 TDI (90 LE) mellett csupán egy 1.0 G-Tec erőforrás lesz az újdonság. Ez tehát azt jelenti, hogy sem elektromos, sem hibrid változat nem várható.

Ami viszont újdonság lesz, az a SCALA alatt található futómű. Rendelhető lesz normál és sport futóművel (ez utóbbi 15 mm-el alacsonyabb), amely változtatható keménységű. Ez nem az OCTAVIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ modellekből megismert DCC rendszer lesz, hanem egy köztes megoldás. Kétféle állása lesz, egy puhább és egy keményebb, de nem lesz adaptív, tehát nem alkalmazkodik az útfelülethez oly módon, mint a nagyobb testvérekben. Összeségében a tesztúton úgy találták, hogy bár 17 colos kerekek voltak a SCALA alatt, sokkal simábban vette az akadályokat, mint a RAPID. A legnagyobb kerékméret a 18 colos lesz, míg az alapmodell 15-ös kerekeken gördül le a szalagról.

 

Mit lehet még tudni az új ŠKODA SCALA-ról?
Az adaptív tempomat 210 km/h-ig képes szabályozni a sebességet
Az 1.6 TDI változat AdBlue adalékot használ
A kézifék mechanikus lesz, nem lesz elektromos változat
A Front Assist radarja felköltözik a hűtőmaszkba
Az utastérben LED hangulatvilágítás is elérhető lesz
Nem lesz síalagút a hátsó ülésen
A bemutató december 6-án  várható
A gyártás Mladá Boleslavban februárban indul