Újdonság a ŠKODA-ról
2019.04.11.
ecall

Így ment életet az eCall vészhívó rendszer

Az eset egészen friss. Néhány hete történt Csehországban, hogy egy ŠKODA KODIAQ balesetet szenvedett, az eCall rendszer pedig tette a dolgát.

A tavalyi év jelentős előrelépés volt az autók passzív biztonságát tekintve. Az Unión belül minden újonnan típusengedélyt kapott modellben kötelező felszereltség lett az automatikus vészhívó rendszer (itt írtunk róla részletesen), amely érzékeli, ha az autónkkal balesetet szenvedünk, és azonnal értesíti a 112-es segélyközpontot.

Február végén Karlovy Vary közelében egy KODIAQ lecsúszott az útról egy árokba, és az autó szenzorai működésbe hozták a légzsákokat. Ezzel egyidejűleg jelzést küldött az eCall rendszer a 112-es egységes vészhívószámra is. Az ott dolgozó operátor az eCall rendszeren keresztül megpróbált kapcsolatba lépni a vezetővel is, de mivel ez sikertelen volt, riasztást küldött az összes ilyenkor szokásos beavatkozó egységnek, így a rendőrségnek, a mentőknek és a tűzoltóknak is.

Az eset több szempontból is szerencsés véget ért. A vezető, bár könnyebben megsérült, de ki tudott szállni a sérült autóból, és éppen az ütközés során a kocsiban elrepült mobiltelefonját kereste, amikor szirénázva megérkezett hozzá az első mentőegység. És habár neki nem volt szüksége segítségre, a KODIAQ az árok mélyéről nem tudott volna saját erejéből kiszabadulni. Mint kiderült, az autó és tulajdonosa is német, így helyismeret nélkül nehezen tudta volna elmagyarázni, hogy pontosan hol is számít a tűzoltók segítségére. De mivel volt autójában eCall rendszer, erre nem is volt szükség, hiszen a segélykéréssel küldött adatcsomagban nem csak az szerepel, hogy hányan ültek az autóban, hanem az autó pontos GPS koordinátái is. Így a mentésben részt vevők az első pillanattól tudják, hogy hol, és milyen terepen kell segíteni a bajba kerülteken.

Mire számíthatunk, ha autónkban van eCall rendszer?

Amennyiben az ütközés ereje aktíválja a légzsákokat, a rendszer automatikusan vészjelzést küld a 112-es központba. Ez nem igényli a beavatkozásunkat, és azonnal megtörténik a légzsákok kioldása után.

A segélyközpont a jelzés után megpróbál kapcsolatba lépni az kocsiban utazókkal, és további részleteket megtudni a balesettel kapcsolatban. Amennyiben szükséges, kapcsolatban is marad velünk az első segélynyújtó egységek kiérkezéséig. Az operátornak jelezhetjük azt is, ha nem szorulunk segítségre.
Amennyiben ez a kapcsolatfelvétel sikertelen marad, vagy megtörténik, de segítséget kérünk, azonnal riasztja a szükséges beavatkozó egységeket.
Fontos tudni, hogy a rendszert mi magunk is működésbe hozhatjuk autónkban, például ha balesetet látunk az út mellett, illetve ha nem történik baleset, de valaki segítségre szorul az autóban.
 

Az idnes.cz cikke nyomán.