Újdonság a ŠKODA-ról
2019.02.17.

A SCALA minden korábbinál okosabb lesz

A ŠKODA modellek új darabja a SCALA tavaly december elején mutatkozott be Izraelben. A legújabb modellként színpadra lépő SCALA nem meglepő módon a legfejlettebb ŠKODA is lesz piacra kerülésekor. Számos új megoldást hoz magával sok területen, és nincs ez másként a fedélzeti elektronika esetén sem. A SCALA megkapja azt a legmodernebb MIB 3-as rendszert, amely a CONNECT megoldásokat a következő lépcsőfokra emeli. Az LTE-csatlakozással rendelkező, beépített eSIM-kártyával ellátott ŠKODA SCALA az első modell Mladá Boleslavból,  amely „mindig online”, tehát folyamatosan kapcsolódik az internethez.
Okos Scala

A rendszer segítségével automatikusan vészhívás indul, ha a légzsák működésbe lép, de ha szükséges, ezt a vezető is el tudja indítani. Meghibásodás esetén műszaki segítségnyújtás kérhető, a proaktív szolgálatatások pedig az autó karbantartását könnyítik meg. De feleszereltségi szinttől függően a navigációs rendszer frissítésére vagy akár új alkalmazások telepítésére is lehetőség nyílik vele. Könnyebbé válnak a POI keresések, és az online és offline keresési módszerek hatékony egyesítésével megkönnyíti a SCALA utasainak életét.

Ez  a legfrissebb információs és szórakoztató rendszer elődeihez képest hatékonyabban és gyorsabban működik.

„A ŠKODA SCALA a Volkswagen Csoport első autója, amely a legújabb generációs információs és szórakoztató eszközökkel rendelkezik. Ez a generáció teljesen újratervezett, így rugalmasabb és testreszabhatóbb, ezáltal még magasabb felhasználói élményt nyújt. A ŠKODA egy platformszolgáltatáson keresztül modelljeivel egyre több online funkciót kínál majd: streaming alkalmazások, vásárlási lehetőségek és a felhasználók számára értékes és érdekes megoldások. Így a jövőben például lehetőségünk lesz közvetlenül autónkból irányítanunk okos otthonunkat”- mondja Sebastian Lasek, a ŠKODA mobil megoldásokért felelős vezetője.

A ŠKODA SCALA piacra lépésével megváltoztatja mindazt, amit az online kapcsolattartásról gondolunk. Az új modell frissességét erősíti, hogy a vele elérhetővé váló ŠKODA Connect a legújabb ŠKODA DNS-re épült, és új mobilalkalmazások fejlesztésével reagál az aktuális trendekre. „A járműfejlesztéshez hasonlóan, a ŠKODA figyelemmel kíséri a felhasználók visszajelzéseit mobilalkalmazásainak fejlesztése során. A fejlesztők mindent megtettek annak érdekében, hogy ezeket a visszajelzéseket beépítsék ezekbe az alkalmazásokba. A felhasználói igények kutatásai alapján könnyebben elérhetővé tettük az egyes funkciókat, és az alkalmazásokon belül sokkal intuitívabbá vált a menürendszer használata. Ezek a megoldások segítik a tulajdonosakat, hogy könnyebben megértsék autójuk állapotát, és a rendszeres szervizelés megszervezése is egyszerűbbé válik ”- magyarázza Petr Kredba, a ŠKODA CONNECT fejlesztője.

„Egy másik funkció, amely egyszerűbbé teszi az életet a felhasználók számára az a lehetőség, hogy távolról is be tudja zárni az autóját, ha nem biztos benne, hogy ezt megtette. Télen sok felhasználó biztosan értékelni fogja, mennyire könnyű bekapcsolni a fűtést, így amikor az autójukkal reggel elindulnak kellemes meleg várja őket”- mondja Petr Kredba. (Ez a lehetőség csak az állóhelyzeti fűtéssel felszerelt modelleknél elérhető.)  

A SCALA új online megoldásokat is kínál majd. A ŠKODA SCALA lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy alkalmazásokat töltsenek le az autójuk információs és szórakoztató rendszerébe, a SCALA forgalmázásval egyidőben induló teljesen új „alkalmazás boltból”.

„Kezdetben a felhasználók az „Időjárás” és a „Hírek” alkalmazáshoz férhetnek hozzá. Ezt követi a majd a „Naptár” alkalmazás, amely megjeleníti a közelgő eseményeket, és ha a felhasználó kívánja, akár az esemény helyszínére is navigálja őt egy gombnyomásra”- fejezi be Petr Kredba.

                                                                   HANGVEZÉRLÉS
A ŠKODA modellek az állandó online kapcsolat révén egyre intelligensebbekké válnak. Már most lehetőség van a ŠKODA modellekkel távolról hangvezérléssel kommunikálni. Az autó belsejében pedig a ŠKODA a fejlett hangvezérléssel javítja a vezetési élményt.

2018-ban a ŠKODA integrálta az Alexa rendszert (igen, ez Alexa az Amazon-tól, melyről itt írtunk már). A ŠKODA Connect Alexa Skill segítségével a tulajdonosok okostelefonjukról az Alexa alkalmazáson, vagy az otthonukból egy Amazon Echo-n keresztül kommunikálhatnak autójukkal.

Az Alexa jól példázza, milyen gyorsak a változások. És mi a lehető leggyorsabban reagálunk az ügyfelek igényeire ”- magyarázza Sebastian Lasek. Az tesztelési szakasz Németországban és az Egyesült Királyságban sikeresnek bizonyult, így az Alexát az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban már anyanyelvükön érhetik el ügyfeleink. Természetesen számos más országban is elérhető a tulajdonosok számára ez a szolgáltatás, de angolul, németül vagy franciául kell kommunikálniuk Alexával. Megtudhatják segítségével, hogy mennyi üzemanyag van autójukban, az ablakok és az ajtók zárva vannak-e, hogy hol parkol, és sok más hasznos információt is: például a legutóbbi utazás átlagos sebességét, a fogyasztást vagy a megtett napi távolságot. A ŠKODA Connect Alexa Skill a következő szerviz dátumról is tájékoztatást adhat, ahogy arról is, hogy  hol találja meg a legközelebbi ŠKODA márkakereskedést.

És hogy mennyire egyszerű az Alexán keresztük kommunikálni autónkkal? Röviden: nagyon! Bárki, aki alapfokon beszél angol, német vagy francia nyelven, gyorsan megteheti. Először is le kell töltenie a ŠKODA Connect Alexa alkalmazást (Alexa “skill”) az angol, német vagy francia Amazon oldalról, és párosítania kell a készülékkel.  Ha megvagyunk hogyan tovább?  Vegyük példaként az angol  változatot.

Keltsük életre Alexát. Ehhez nem kell mást tennünk, mint mondjuk ki egyszerűen „Alexa”. Ha ez megtörtént, akkor használjuk a ŠKODA Connect Alexa „skilljét”. Ehhez mondjuk ki azt, hogy „Ask ŠKODA”, majd folytassuk azzal a kérdéssel amire választ szeretnénk. Például így: “Alexa, ask ŠKODA to tell me about my car.”  És Alexa válaszolni fog valami ilyesmit:  “Your OCTAVIA COMBI is a 2018 model with a 2.0 TDI engine and a 6-speed manual transmission. Your OCTAVIA is healthy and reports no faults.”

Eddig az otthoni hangvezérléről beszéltünk, de mi a helyzet az autónkon belüli hangvezérléssel? A Škodák következő generációiban sokkal fejlettebb hangvezérlési lehetőségekkel találkozunk majd. Sebastian Lasek szerint: „Az otthoni és az autókba épített intelligens asszisztensrendszerek közötti különbséget nem szabad alábecsülni. Otthonunkban ez egy kényelmi funkció, „jó ha van”. Új és érdekes módja az eszközeink használatának. Az autóban azonban ez egy biztonságot növelő, úgyis mondhatnám szükséges funkció ahhoz, hogy a vezetőknek ne kelljen levenniük szemüket az útról. ”

Összefoglalva, fontos felismerni, hogy azok az asszisztens rendszerek, amelyek az otthoni használatban megszoktunk és jól működnek, nem feltétlenül használhatóak autóinkban is.

Az eltérő környezet új megoldások kifejlesztését igényli, a felmerülő problémákra szabva. Ezen problémák megoldásának egyik módja a jobb alkalmazásintegráció. Egy példát említve: eddig nagyon kevés navigáció használ hangvezérlési lehetőséget, pedig az ügyfelek igényelnék ennek lehetőségét. A fejlesztőknek a jövőben jobban kell figyelni a vásárlók igényeire, és olyan megoldásokat kell kínálniuk, amelyek valóban hasznosak a tulajdonosoknak. Ez az oka annak, hogy a ŠKODA keményen dolgozik a legmodernebb rendszerek fejlesztésén, amelyek a vezetést könnyebbé és szórakoztatóbbá teszik az utasok számára.