Újdonság a ŠKODA-ról
2019.11.04.

04.11.20191899 - 2019 – 120 éves Mladá Boleslav-i motorfejlesztését és -gyártását ünnepli a ŠKODA

TEASERTEXT Neukifka in lenima dakai typeshop herangu desHenri. Schrekra dol Deck in noviton. Lagefeph rhu nekoscha kakain VW udr Audi. Schrekra dol Deck in noviton. Dokum, sunim Vernas orkefan se. Deck in noviton. erangu des.
skoda

120 esztendeje, 1899. november 18-án mutatta be első ízben a Mladá Boleslav-i Laurin & Klement vállalat saját fejlesztésű, egyhengeres motorkerékpárjait, amelyeket mindössze néhány év múlva már keresztben beépített kéthengeres, illetve akkoriban egyedülálló soros négyhengeres erőforrások követtek. A Voiturette A formájában 1905-ben már az első autó is megérkezett Mladá Boleslavból, s a jövőre immár 125 éves jubileumát ünneplő cseh gyártó palettáját hamarosan számos fejlett, gépkocsik, repülőgépek és más alkalmazások számára kifejlesztett motor bővítette. Saját tervezésű konstrukciói a versenypályákon és a mindennapokban egyaránt bizonyították képességeiket. Érdekesség, hogy a ŠKODA AUTO elektromos mobilitási hagyományai egészen 1908-ig nyúlnak vissza.

Christian Strube, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja hangsúlyozta: "A ŠKODA AUTO ma a világ legrégebbi autógyártói közé tartozik, innovatív motorfejlesztésével világszerte generációkon át nagyban hozzájárult az egyéni mobilitáshoz, s e hagyományok és tapasztalatok ösztönöznek minket a mai napig. A ŠKODA meghatározó szerepet tölt be a Volkswagen-csoport motorfejlesztésében és -gyártásában, az itt készülő erőforrások a vállalatcsoport különböző járműtípusaiba és platformjaiba kerülnek. A Volkswagen-csoportnál beépített motorok több mint ötöde a ŠKODA AUTO fejlesztése".

120 éve egyhengeres erőforrással vette kezdetét a motorgyártás

1899 tavaszán, azaz nem egész négy évvel a Laurin & Klement vállalat alapítását követően, kiegészítő benzinmotorral bővült a kerékpárok kínálata, s a fiatal cég már 1899. november 18-án saját tervezésű erőforrással hajtott motorkerékpárt mutatott be. A Slavia A-típus különböző, 1,25 és 1,75 lóerős teljesítményváltozatokban készült, s a konstruktőr Václav Laurin innovatív elektromos gyújtást és saját karburátort is tervezett. 1902-ben a vázba keresztben beépített kéthengeres motorral készült el a BB prototípus, a következő évben pedig megkezdődött a V2-es CC-típus gyártása. A vállalat emellett vízhűtésű motorokat is készített.

1904 szeptemberében licencszerződés született az L&K motorok "Germania" márkanév alatti, drezdai gyártásáról és még ebben az évben elkészült a világ első négyhengeres erőforrással hajtott motorkerékpárjainak egyike, a négy egymáshoz csatlakozó egyhengeres egységgel szerelt Laurin & Klement CCCC-típus. Műszaki továbbfejlesztésének eredményeképpen 1905-ben már közös főtengellyel készült ez az aggregát, a hátsó kereket pedig bőrszíj helyett fémlánc hajtotta. A Laurin & Klement motorkerékpárok egészen 1910-ig tartó korszaka 1905 tavaszán érte el csúcspontját, amikor az L&K megnyerte a franciaországi Dourdanban rendezett nem hivatalos világbajnokságot. 

Átállás a motorkerékpárokról az autókra

1905 áprilisában, Prágában mutattak be első alkalommal Mladá Boleslavból származó gépkocsimotort, amelyet ősszel a márka első autója, az L&K Voiturette A kapott meg. Az 55 fok hengerszögű V2-es, vízhűtésű egyliteres aggregát 5,2 kW (7 LE) teljesítményt produkált. Az elkövetkező két év során soros két- illetve négyhengeres erőforrások is születtek, az FF modell (1907) e fejlesztés gyümölcseként készült soros nyolchengeres motorja pedig az első ilyen konstrukció volt Közép-Európában. A František Křižík feltalálóval folytatott együttműködés eredménye egy az E-típus műszaki alapjaira épülő, két egyenirányított elektromos motorral hajtott hibridjármű lett. Ugyancsak az L&K-korszak csúcspontjai közé tartozott a különösen hosszú, 250 milliméter löketű FCR versenymotor (1909), valamint az EL négyhengeres aggregát, amellyel 1910 áprilisában első ízben szállhatott fel cseh földről, cseh legénységgel repülőgép. A járműmotorok mellett telepített belsőégésű konstrukciók is készültek Mladá Boleslavban, akárcsak motoros ekék és generátorok számára tervezett aggregátok.

Nagysorozatú motorgyártás 1929-től

A húszas évek során az L&K/ŠKODA választékában például tolattyús vezérlésű motorok, illetve a Ricardo-égésterű ŠKODA 4R és a ŠKODA 6R modellek is szerepeltek. 1929-ben vette kezdetét Mladá Boleslavban a szerelőszalagos motorgyártás, a kínálat csúcsán a kilenc helyen csapágyazott főtengellyel kialakított, soros nyolchengeres erőforrással szerelt ŠKODA 860 állt. Az újgenerációs járművek nagyjavítását acélhüvelyes hengerek könnyítették, amelyek eleinte száraz, később (1937) pedig nedves hűtést kaptak. Ugyancsak 1937-ben állt át a ŠKODA az SV-rendszerről az OHV-szelepvezérlésre. A márka zászlóshajójának szerepét ekkor a soros hathengeres aggregát hajtotta ŠKODA SUPERB 860 töltötte be, de korlátozott darabszámban 4,0 literes V8-as modellek is készültek (1939). Mindezeken túl a ŠKODA kedvező árfekvésű és igen népszerű egyliteres, négyhengeres motorokat is készített, amelyek következetes fejlesztésével már a háború utáni időszak megbízható motorjainak alapjait fektette le.

Az első nagynyomású alumíniumöntéssel készült motorok

Forradalmi újdonságot képviselt a cseh autógyártó palettáján a ŠKODA 1000 MB motorja, amelynek blokkja - egy eredetileg cseh szabadalom alapján - nagynyomású öntési eljárással készült, igen alacsonyan tartva az erőforrás tömegét. E fejlett gyártástechnológia a versenysportban is bevált, például a ŠKODA 130 RS esetében, amely 1977-ben kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Ralin. Az innovatív motor- és gyártáskoncepciót a ŠKODA újgenerációs, elsőkerékhajtású modelljeinek a ŠKODA FAVORIT 1987-es bemutatkozását követően is megőrizték.

Motorbeszállítás a vállalatcsoport további márkái számára

Miután a ŠKODA 1991-ben a Volkswagen-csoport tagjává vált, már 1997-től a vállalatcsoport más márkái számára is szállított motorokat Mladá Boleslavból. A saját tervezésű erőforrások eleinte 37 kW (50 LE) teljesítményű, 1,0 literes konstrukciókként készültek, majd 2001-ben beindult az 1.2 HTP háromhengeresek gyártása, amelyek a Volkswagen Fox és Polo, illetve a SEAT Ibiza modellekben is megjelentek. Nyolc évvel később az 1.2 TSI révén közvetlen befecskendezésű, gazdaságosabb és környezetkímélőbb négyhengeres motorok új generációja érkezett. 2014. szeptember 4-én helyezték üzembe Mladá Boleslavban az új motorcentrumot, amely tovább bővíti a ŠKODA AUTO motorfejlesztői kompetenciáját.

Mladá Boleslav-i motorok Mexikóban, Indiában és Afrikában

A ŠKODA székhelyén, Mladá Boleslavban, jelenleg az EA 211 motorcsalád 1,0 és 1,6 liter közötti összlökettérfogatú tagjai készülnek, amelyeket az Európai Unióban, Mexikóban, Indiában és Afrikában építenek be. A legfiatalabb aggregát a 2018 óta készülő, 65 és 80 lóerő közötti teljesítményváltozatokban kínált 1.0 MPI EVO. Az MPI-motorok világszerte legnagyobb gyártója - Sanghaj, Csangcsun és Csengdu gyáraiban - mintegy 60 százalékos részaránnyal Kína, míg a Közép- és Dél-Amerika piacain kínált gépkocsikba Brazíliában készült motorok kerülnek, Oroszországban pedig a helyi piacra készülnek erőforrások.

A ŠKODA AUTO által Mladá Boleslavban fejlesztett, MPI-befecskendezésű három- és négyhengeres erőforrásokat világszerte több mint kétmillió példányban gyártják, illetve építik be évente. A ŠKODA AUTO fejlesztésében született minden aggregát megfelel az adott ország legfrissebb követelményeinek és károsanyag-kibocsátási előírásainak. A ŠKODA mérnökeinek rendelkezésére álló jelentős know-how a nagysikerű ŠKODA FABIA R5 raliversenyautó motorfejlesztésében való részvételben is megmutatkozott, de a ŠKODA AUTO fejlesztette erőforrások számos további alkalmazási területen is megjelentek, s például tűzoltófecskendőkhöz és szivattyúkhoz is használják őket.

Átfogó fejlesztési és teszteljárás egészen a sorozatgyártásig

A korszerű motorok fejlesztése igen komplex folyamat. A koncepciófázis és az ehhez csatlakozó első tervek után szimulációk és számítások, illetve prototípusok készítése következik. Ezután számos üzemi teszt során vizsgálják a konstrukció olyan fontos tulajdonságait, mint például az akusztikai adottságok, majd a szakértők kidolgozzák a szükséges szoftvereket és elvégzik a szabályzóegység programozását. A világszerte alkalmazott motorok minőségét, megbízhatóságát és élettartamát mindenfajta éghajlaton végzett tartós- és közúti tesztekkel vizsgálják széleskörűen.

Ezt követően a ŠKODA mérnökei az aggregátok károsanyag-kibocsátását ellenőrzik, majd a homologizációs folyamat következik, mielőtt megszületik a sorozatgyártás jóváhagyása. A fejlesztési folyamat utolsó lépése a motorok integrációja a vállalatcsoport különböző konstrukciós platformjaiba. A ŠKODA benzinmotorok mellett bioetanol- és földgázüzemű (CNG) erőforrásokat is fejleszt. 

Mérföldkövek - A Mladá Boleslav-i motorfejlesztés és -gyártás 120 éves története

 

1895 - A Laurin & Klement vállalat alapítása

1899 - Kiegészítő benzinmotorral bővül a kerékpárok kínálata és bemutatkozik a márka első teljesértékű motorkerékpárja

1905 - Az első Mladá Boleslav-i autó, az 1,0 literes V2-es motorral hajtott L&K Voiturette A bemutatója

1907 - Közép-Európa első soros nyolchengeres motorja a Laurin & Klement FF modellben

1908 - Az L&K első hibridmodellje az E-típus műszaki alapjain

1910 - Az L&K első repülőgépmotorja, az EL

1925 - Az L&K a plzeňi ŠKODA-konszernnel egyesülve gondoskodik a további növekedéshez szükséges tőkéről

1937 - Átállás az OHV-rendszerű szelepvezérlésre

1938 - A nedves hengerhüvelyek bevezetése

1964 - Egyliteres, négyhengeres motor a ŠKODA 1000 MB számára, nagynyomású öntési eljárással készült alumínium motorblokkal; kezdetét veszi a farmotoros ŠKODA-modellek korszaka (1964 - 1990)

1987 - 1,3 literes, teljes egészében alumínium motor, keresztben beépítve az elsőkerékhajtású ŠKODA FAVORIT orrában

1991 - A ŠKODA a Volkswagen-csoport tagjává válik

1997 - A ŠKODA a vállalatcsoport további márkái számára is szállít 1,0 literes, négyhengeres alumíniummotorokat

2001 - Megkezdődik az 1.2 HTP motorok gyártása

2009 - Beindul a turbófeltöltésű 1.2 TSI motorok gyártása

2014 - Mladá Boleslavban megnyílik az új motorcentrum